Het mag duidelijk zijn dat Pokémon nog altijd immens populair is. In 2017 rapporteerden we bijvoorbeeld dat Pokémon Go, een mobiele game van ontwikkelaar Niantic, in een jaar tijd al ruim 1,2 miljard dollar aan omzet had opgeleverd. De populariteit bleef zo hoog dat deze eind 2019 de mijlpaal van 1 miljard downloads bereikte. Vandaag de dag wordt de game nog steeds dagelijks door miljoenen spelers fanatiek gespeeld.

Zeker de afgelopen 2 jaar, waarin de wereld in de ban van een pandemie was, heeft Pokémon velen veel plezier gebracht. Het is een franchise die ons samenbrengt, ons competitief maakt en, in het geval van Pokémon Go, ons in beweging brengt.

De geschiedenis van Pokémon

Enkele jaren voor de start van het nieuwe millennium introduceerde Nintendo een game die later een kantelpunt voor het bedrijf zou worden. Pokémon kennen we inmiddels als een wereldwijd fenomeen, waar mensen van alle leeftijden dagelijks een hoop plezier aan beleven, maar het is waarschijnlijk minder bekend dat het concept van ‘Pocket Monsters’ in 1990 in het hoofd van bedenker Satoshi Tajiri begon, de president van Japanse gameontwikkelaar Game Freak.

Tajiri startte de ontwikkelstudio een jaar daarvoor. Het bedrijf werkte van 1989 tot 1996 voornamelijk aan relatief kleine projecten voor bijvoorbeeld Nintendo en Sega. Tijdens deze periode presenteerde Tajiri het concept van Pocket Monsters (de originele naam waar de samenvoeging ‘Poke en ‘Mon’ vandaan komt) aan Nintendo, die op dat punt niet echt voldoende beeld kreeg bij zijn visie. Zijn reputatie als ontwikkelaar was echter reden genoeg voor Nintendo om voorzichtig groen licht te geven, waarna Nintendo’s Mario- en Zelda-bedenker, Shigeru Miyamoto, de rol van mentor voor Tajiri innam.

Wat volgde was een moeilijke periode waarbij Game Freak bijna failliet ging, meerdere Game Freak ontwikkelaars vertrokken, Tajiri bewust geen salaris kreeg en het bedrijf alleen financieel het hoofd boven water kon houden door investeringen van organisatie Creatures Inc, die in ruil daarvoor een derde van de Pokémon-rechten in handen kreeg. Na 6 moeilijke ontwikkeljaren waren Pocket Monsters: Red en Green klaar. De games werden in februari 1996 in Japan uitgebracht, waarna in oktober dat jaar de speciale Blue-editie volgde, eveneens in Japan. In het Westen kennen we de eerste generatie Pokémon games als Pokémon Red en Blue, die daar vanaf 1998 werden uitgebracht.

Sinds de lancering van Pokémon Red en Blue is het concept ‘Pokémon’ uitgegroeid tot een wereldwijde franchise met een grote hoeveelheid games voor allerlei platformen, een langlopende televisieserie, een hoop films, immens populaire Pokémon ruilkaarten, andere collectables, mobiele apps, evenementen en nog veel meer. En dit alles onder leiding van The Pokémon Company, een bedrijf dat zich vanzelfsprekend alleen bezighoudt met Pokémon en bestaat uit drie belanghebbenden: Nintendo, Game Freak en Creatures Inc.

De toekomst van Pokémon

Pokémon is en blijft immens populair. Met de recent uitgekomen Pokémon Sword & Shield, de remakes van Pokémon Diamond en Pearl, alsook de nieuwe Pokémon Legends: Arceus die voor komend jaar gepland staat, is er op het gebied van videogames een hoop te beleven. En dan moeten we ook vooral Pokémon Go niet overslaan, de mobiele app die spelers letterlijk de deur uitstuurt om inmiddels grofweg 700 verschillende Pokémon te kunnen vangen.

Ook buiten de videogames valt er een hoop te beleven. De televisieserie draait sinds 1997 nog altijd, ook dit jaar werd weer een nieuwe film uitgebracht (Secrets of the Jungle) en de vraag naar Pokémonkaarten lijkt nog altijd erg groot te zijn.

Kortom, vrijwel iedereen kent Pokémon en het ziet ernaar uit dat dit niet snel zal veranderen!

1 REACTIE

Comments are closed.