Facebook gaat de strijd tegen nepnieuws intensiveren.  Adverteerders die herhaaldelijk op de vingers getikt zijn voor het verspreiden van nepnieuws, zullen niet langer in staat zijn om advertenties op het sociale platform te plaatsen.

Dit laat Facebook op zijn website in een persbericht weten. Het bedrijf neemt al langer stappen om nepnieuws (fake news) tegen te gaan, maar zal nu ook adverteerders weigeren op het moment dat geplaatste berichten herhaaldelijk als nepnieuws worden aangemerkt door externe controleorganisaties. Facebook wil hiermee onder meer de financiële incentive bij verspreiders van nepnieuws wegnemen.

‘Nepnieuws is schadelijk voor onze gemeenschap. Het maakt de wereld minder geïnformeerd en tast vertrouwen aan,’ zo laat een woordvoerder van Facebook weten. Facebook beschrijft vervolgens drie manieren waarop het nepnieuws tegen wil gaan. Allereerst wordt het wegnemen van de financiële incentive om nepnieuws te verspreiden genoemd. Ook bouwt het bedrijf nieuwe producten om het verspreiden van nepnieuws tegen te gaan en zorgt Facebook ervoor dat mensen betere keuzes kunnen maken zodra zij met nepnieuws te maken krijgen.

Facebook heeft sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 meerdere stappen genomen om nepnieuws tegen te gaan. Hieronder valt onder meer het monitoren van verdachte accounts die nepnieuws verspreiden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.